12. november 2015

Offentlig gåtur langs Øle Å

Offentlig tur. Øle Å. Restaurering.

Flere end 60 personer mødte op i Poulsker Plantage søndag den 4. oktober. Foreningen Bornholm havde inviteret på efterårstur ved Øle Å, og Jonas Morsing fra Københavns Universitet viste frem og fortalte.

Gåtur ved Øle Å

Restaureringen langs Øle Å blev gennemført i efteråret 2014 ved at fjerne de rødgraner som stod plantet allernærmest åen, og kan opleves ved en gåtur ad den offentlige ’Øle Å Stien’. Det havde Foreningen Bornholm valgt som tema for deres årlige efterårstur, og Københavns Universitet stillede op til at fortælle og vise forskningsprojektet frem (se mere her).

Gåturen har i høj grad ændret karakter. Nogle steder stod granskoven helt ud på brinkerne og var tæt så kun en smule mos groede i skovbunden. På andre stræk står enkelte hjemmehørende løvtræer nærmest åen og blev skånet under fældningen, og helt tredje steder har åen mose-præg med en blanding af pil og høje urter. Men også sådanne steder er granerne bagved fjernet, således at naturen har fået plads til at indfinde sig i et bælte langs det meste af åens 3 km skovforløb i Poulsker og Bodilsker Plantager.

Langs åen ses en del kulturspor som med hjælp fra netop Foreningen Bornholm blev kortlagt inden fældningen, og skånet for maskinkørsel. Det drejer sig især om hulveje på tværs, men også en enkelt stenbro af ukendt alder. Se mere her.

Til foråret 2016 kommer formentligt endnu et offentligt arrangement.

Stenbro over Øle Å

Foreningen Bornholm havde særligt fokus på de kulturspor som findes langs Øle Å, her går turen hen over en århundreder gammel stenbro, mens foreningens formand Svend Kramp fortæller.

Lund af birketræer

Der blev undervejs fortalt om det forskningsprojekt som restaureringen er omdrejningspunkt for. Det blev til en god debat med mange relevante spørgsmål fra de fremmødte. Her ses en lund af birketræer med en frodig underskov; Et sted med intensive botaniske undersøgelser.